tisdag 8 april 2014

Må bra genom närhet

Du vet väl att närhet är något som är mycket viktigt för att vi människor ska må bra . Närhet kan vi få/ge i många former och på många olika sätt, exempelvis genom en klapp när man går förbi, en varm kram, en smekning, vid massage eller genom sex.



Visst du att:
när en kram varar i minst 20 sekunder så börjar en terapeutisk effekt på vår kropp och själ. Kramen gör att vi producerar ”må-bra” hormonet Oxytocin. 
Detta ämne har många fördelar på vår fysiska och psykiska hälsa och hjälper oss bla att koppla av, 
det motverkar ångest och rädsla, är stressdämpande samt får oss att känna oss lugna och trygga. 

Visste du att
endorfiner som frigörs vid sex som är kroppens egna smärtstillande, gör att det också ger en naturlig smärtlindring. 

Visste du att
vid orgasm så femdubblas hormonet Oxytocin, vilket i sin tur också är ett naturlig sömnmedel.


Så idag tycker jag att vi kan ha som ”dagens mål” att ge någon vän, din arbetskamrat, din hund, ditt barn eller din respektive en riktigt stor, varm och lång kram - så kommer ni båda att få positiva effekter av kramen. 

Skriv gärna en kommentar och berätta om du är med i dagens mål, och berätta gärna vem som får din stora kram.





6 kommentarer:

Susanne sa...

Trevligt skrivet!
Idag ska det bli kramar till alla trevliga människor som jag möter :-)

Sanna sa...

Fantastisk att det är så bra att vara nära andra rent kemiskt. Ska kramas mycket idag.

Unknown sa...

Jag är definitivt med i dagens kramutmaning:) Beröring är jätteviktigt för mig. Idag får min äldsta hund Nisse en extra lång kelstund med matte, lite massage på höftlederna och en lång kraaaaam. Han är mjuk och god och väldigt klok!

Anonym sa...

Jag hänger också på i dagens kramutmaning. Idag kommer jag krama både min man och mina barn extra extra länge.
/Johanna

Dorotea Pettersson sa...

Kramas gör jag så gärna. Trevligt inlägg.

Charlotte Cronquist sa...

Lis, vi har en hel del gemensamt. Jag har te x skrivit boken "Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft" främst om kvinnans sexualitet. <3